TekstLab‎ > ‎

Abdi Getamesay

lagt inn 5. jun. 2018, 00:48 av Bjørn Enes   [ oppdatert 18. okt. 2018, 01:47 ]
Då dette intervjuet vart gjort, var Adigani Getamesay nitten år gamal. Han rekna seg alt å vera langt forbi startfasen i si kunstnariske utvikling, for han begynte svært tidleg. Han skreiv sin fyrste tekst alt som niåring. Det var ei heftig gangsterforteljing. Han hadde fått husarrest, og sat inne og skreiv på mobiltelefonen. I dag ler han av innhaldet i teksten – men på same tid ser han på teksten som viktig. Det var fyrste gong han kjende at han meistra leiken med ord, med rytme og rim og flyt og lyden av orda.

Han har to morsmål: Somalisk og norsk. Han er fødd i Noreg, men heime har dei alltid snakka somalisk. Mor hans snakkar flytande både somalisk, norsk, etiopisk, arabisk og engelsk, så han er vand med stort språkleg mangfald. Då han gjekk i tredje klasse, var bror hans i England og prøvespelte for fleire fotballklubbar. Han forsto at det var viktig å læra engelsk, og satte igang å læra veslebroren. «På skulen fekk me i lekse å lesa i femten minutt – så krevde bror min at eg skulle lesa tretti minutt engelsk i tillegg....»

Då han begynte å meistra engelsken, vart det moro. Og då dei begynte med engelsk på skulen, låg han langt framfor dei andre. Dei fyrste tekstane hans var alltid på engelsk.

Fyrst då han var seksten tok han til å skriva på norsk. «Født i djevelens felle» var fyrste tekst. Den vart også til i ein konfliktfylt situasjon, han hadde rømt heimefrå. Ikkje så langt – berre til studio på Kulturhuset på Torshov.

«Nokre gonger kjem berre tekstane av seg sjølv» seier han. Det hende med denne teksten. Fyrst då han var ferdig, gjekk det opp for han at han hadde skrive på norsk.

Abdigani har svært mange erfaringar å dela om kunstnariske prosessar. Musikken er svært viktig for han. Fyrst og fremst er han tekstforfattar og vokalist. Men han brukar mykje tid på å søka etter beats (musikk) på YouTube. Nokre gonger finn han musikk som passar med tekstar han har skrive – andre gonger vert han inspirert til å skriv for musikk han finn. Han lagar litt musikk også, men Ham karakteriserar seg som ein lærling når det gjeld å produsera.

«Musikk gjer ein forskjell. Eg har sett det», seier han. Då tenkjer han ikkje berre kunstnarisk, men også samfunnsmessig. Han fortel særskilt om korleis han gjer når han held kurs i rapping på Tøyen Bibliotek, om korleis grupper av born og ungdomar som tidlegare har mobba kvarandre kan bli sveisa saman av å jobba med å utvikla og tolka kvarandre sine tekstar.

Også i større samanhengar meiner han at musikk kan gjera ein forskjell. Han fortel inngåande om songen «Hard work is desires» –  både korleis han vart, til innhaldet i songen – og korleis han fungerer.

«Det kom ein gut bort til meg på biblioteket og spurde: Kva hender etter at du har vore i fengsel?» Den hendinga brukar han som eksempel på at ein song kan gjera ein forskjell. Han såg sjølv opp til artistar då han var på same alder. Det er svært vanleg å fokusera på negative eller uoppnåelege verdiar i hiphop-kulturen – han nemner piller, damer, dyre bilar – men musikk kan også virka til å læra unge menneske om kva som er sant og kva som er alvor.

Han fortel svært entusiastisk og interessant om biblioteket på Tøyen, kulturhuset på Torshov og om inkubatoren Tekstlab, alle tre viktige institusjonar som han har brukt aktivt i si utvikling.

«Jeg gikk inn i en periode – jeg var down. Jeg gikk til en som heter Harry på kulturhuset...» I den samtalen oppsto et nytt sprang i utviklinga hans: «Poff! Jeg vil ha et band!»

Og så sto det plutselig et band der. Nå arbeider han entusiastisk for å få hele bandet til å fungere slik at det kan videreformidle de følelsene og den skapergleden som en tekst har begynt med. Første mål var å gjøre det sterkt i Ungdommens Kulturmønstring 2018. Det neste ville være å lage en heftig musikkvideo.

Og lenger fram?

«Jeg skal bli rørlegger. Hip-hop-rørlegger».

Opptaket vart gjort på Sentralen i Øvre Slottsgate i Oslo den 13. juni 2018. Intervjuar var Bjørn Enes. Videoen er inntil vidare sperra med passord. Spørsmål om passorden må rettast til Agdigani Getamesay.  

Abdigani Getamesay:


Stikkord om innhaldet i intervjuet:
(Tala til venstre er tidskodar - minutt og sekund frå start. Blå tidskodar er klikkbare.
Du kan laga eigne peikarar ved å erstatta timar(h), minutt (m) og sekund (s) i denne nettadressa:
https://vimeo.com/290883867#t=1h2m20s )

00:00:00 Navn
00:33:00 Begynte å skrive da jeg var ni år
00:56:00 Som kunstner er jeg over startfasen
01:13:00 Musikk – ikke bare lyrikk, men rytmikk og sound og vibe
01:36:00 Som å være en unge i en godteributikk...
01:56:00 Den første teksten handla om å være gangster
02:20:00 Jeg hadde fått husarrest – derfor skrev jeg – på mobiltelefon
03:07:00 Da ble jeg interessert i artister som har noe å si – det inspirerte
03:30:00 Ordforråd – rytme – flyten – lydene – å leke med ord

Mestringsfølelse – fikk ikke sove
04:30:00 Så begynte jeg på norsk for tre år siden

«Født i djevelens felle» var første norske tekst
05:20:00 Jeg stakk hjemmefra på den tida – dro på studio
05:58:00 Noen ganger kommer bare teksten – det skjedde den gangen
06:20:00 Sia har jeg spilt den inn med band på ulike måter
07:25:00 Tekst og musikken er som høna og egget -
07:55:00 Når du blir engasjert blir du bare sugd inn i det -
08:26:00 Du sitter på YouTube og scroller gjennom beats -
09:11:00 Når du blir sugd inn blir du så mye mer effektiv -
09:55:00 Det er som et puslespill – og så kommer det perfekte Mona Lisa-bildet
10:09:00 Når du ikke er i den musikalske sonen blir det mer som et matteastykke
10:36:00 Som rapper gir det stolthet å være kompleks i lyrikken

- jo flere rim i en bar, jo smoothere
11:25:00 Det er ikke så mange som får det med seg – kanskje noen vil høre på meg som vi hører på de store
12:05:00 Noen ganger er du i den ene sonen, noen ganger i den andre
12:52:00 En beat er alt du hører i en rap – alle detaljene før du skriver
14:15:00 Jeg har forsøkt å lage beaten sjøl
15:00:00 Jeg var ikke motivert – skulle bare bli kjent med programmet

Men så fikk jeg en heftig joypad av mamma – (Ableton Push)
16:12:00 Jeg er lærling innafor produsering
17:16:00 Jobber du sammen med venner?
17:30:00 «Du er dine venner» - vennekretsen oppstår av dine interesser
18:02:00 En kar jobber jeg alltid med – han heter Elias. Vi er nesten en duo
18:48:00 Det er veldig gøy å sitte i studio med en som spør
19:10:00 Studio: Jeg slipper meg løs der
19:55:00 Jeg bor like ved kulturhuset på Torshov
20:33:00 Jeg har aldri hatt problemer med å vise fram det jeg lager
20:52:00 Morsmålet mitt er somalisk. Det snakker vi hjemme

Mamma kan norsk, engelsk, etiopisk og arabisk
21:35:00 Jeg er født i Norge – det er delvis morsmålet mitt

Engelsk: Jeg ble motivert av broren min. Han prøvespilte i engelsk fotball.
22:39:00 han forsto at han måtte kunne engelsk. Han motiverte meg
23:30:00 Vi hadde ukeplan på skolen - «les 15 minutter» - så forlangte min bror 30 minutter engelsk i tillegg....
24:17:00 Men da jeg begynte å forstå, ble det gøy
24:47:00 Vi er i en moderne verden – ofte er det på engelsk
25:20:00 Hvis jeg hører et nytt ord, må jeg søke det opp.
26:10:00 Jeg liker utfordringer -
26:33:00 Kan jeg banne og se i kamera?
26:55:00 Jeg likte ikke norsk musikk på den tida – men jeg hadde ikk hørt noe særlig


28:10:00 I dag finnes det norsk rap overalt – og R&B -
28:48:00 Broren min hadde en telefon som du kjippa opp – jeg likte Carpe Diem og Glassskår
29:35:00 Jeg så opp til artistene – rikdom, erfaring – filmerne
29:59:00 Den første teksten var ikke realistisk i det hele tatt – men jeg elsker den
30:52:00 Flere språk gir en fordel – visse ting kan ikke direkte oversettes
31:24:00 Det er visse ord med dobbeltbetydning på somalisk som rimer på norske ord...
32:02:00 Det har gitt meg muligheten til å tenkle litt mer fritt
32:25:00 Alt henger sammen – som de gamle tegneoppgavene
33:14:00 Alt som skjer er at du har en bar og du skal fylle den og det skal høres bra ut
33:40:00 Det har inspirert meg til å blande alle språka -
34:22:00 Jeg har hørt en teori – Jo flere steder du er i fra, dess mer øker omkretsen av tilskuerskaren
35:06:00 Den største fordelen jeg har er tid. Fordi jeg ble interessert så tidlig

- det er som å løpe etter halen ....
35:55:00 i den ene teksten – (tekstutgreiing)
36:40:00 «Håndverket mitt har vært rustfritt»
38:07:00 Metaforen om å drepe med en sang -
39:04:00 La oss si at vi spiller Call of duty – like før du kan ta meg, dreper jeg deg. Så må du starte forfra -
41:00:00 Slik er det også i musikken. Det er som et spill – du må tenke
41:30:00 Og så er det å balansere ditt personlige liv og ditt hobbyliv – som Enimelm
42:35:00 Det er fascinerende å skape karakterer og leve gjennom dem
43:25:00 Produsenten spør: Hva er målet med sangen? Hvis jeg vil treffe alle -
43:20:00 Jeg har blitt mer bevisst på lyrikken – jeg kan tune inn på ulike publikum
44:40:00 In the end of the day kan du nå alle – men du kan også begrense deg
45:14:00 Det kuleste da jeg var i tredje var Lil Waynes «Lollipop»

Det er en haug med lykketroll i industrien nå ...
46:35:00 Du kan velge alle eller et spesielt audience
47:20:00 Språket mitt treffer mest min egen aldersgruppe
48:20:00 Hvis jeg skriver en tekst om Ramadan, vil jeg jo begrense målgruppa
49:05:00 Å skrive om følelser om Ramadan kan jo kommunisere noe annet?
49:44:00 Jeg feirer ikke jul, men synes juleasanger er magisk
50:30:00 Når en tekst er om noe du har opplevd, kan andre relatere seg til det – det er åpent, du er invitert
51:34:00 Sangen «Hard work is desires»: Å «grinde» noe betyr å jobbe for noe – grave etter gull for eksempel -
52:55:00 Jeg følte at jeg hadde tatt et trappetrinn opp -
53:40:00 Mange distraherende ting som kan få meg til å spore av
54:30:00 I det andre verset går jeg på skolesystemet og fordommer -
55:10:00 Det er en a cappella – jeg skulle framføre på Tekstlab -
56:20:00 Jeg begynte før jeg kom på scenen. Lyrikken var alt de hadde – jeg var ikke der -
56:57:00 Er du ung, er det lett å synge med. Voksne kan knipse -
57:45:00 Plutselig sier jeg stopp – da våkner de og jeg begynner med noe helt annet

Den delen vil jeg at du skal høre...... (Går gjennom teksten)
59:55:00 Ofte i rap er det negative metoder – fordommer er hovedårsaken
en time
00:15:00 Du vil få noe til – men du må ha gullhår i ræva for å få det til -

What you desire compared to what you've got
01:10:00 Det fikk meg til å reflektere – f.eks industrien her i forhold til usa

Jeg kjenner haugevis av folk som har en drøm – det er litt skummelt
02:20:00 Det skumleste jeg vet om er en død drøm
02:50:00 Første gang jeg presenterte sangen holdt jeg på å le meg i hjel
03:32:00 Hvis du er scared – se rett over hodene på publikum ....
04:35:00 For deg er det gajmmelt stoff – men for publikum helt nytt?
05:38:00 Har du sett en person som dør på sykehuset – og så ser du sjela stiger opp – slik skjer det på scenen også noen ganger
06:40:00 Hvis du lager en lang sang, og likevel alltid finner fram i teksten – da har du kontroll på sangen
07:35:00 Når jeg går på scenen har jeg øvd så lenge – når tekste først sitter -

Jeg går og øver på vei hjem fra studio midt på natta -----
08:30:00 Det handler om å ha det gøy – det er det musikken handler om

Jeg beveger meg mye – liker trådløse mikker
09:20:00 Jeg er en forteller – og når jeg forteller, blir du fanga
10:12:00 Hvis jeg ikke er så trygg på teksten, må jeg konsentrere meg mer
10:36:00 Mange undervurderer hvor myte artister bruker av tid og penger
11:13:00 Biblo Tøyen – kuleste sted – jeg opptrådde med «Født i djevelens felle»
12:29:00 UKM – skulle ha treff på jobben min – Wow Det er kids – jeg kunne ikke banne ....
13:10:00 To jobber – restaurant og biblioteket -
13:40:00 Responsen var unik – alle filma – hver gang jeg er på jobb, spiller de den av
14:20:00 Smart musikk – som har hjulpet folk – at du gjør en forskjell
15:10:00 Hiphop og rap handler ofte om piller og damer og kule biler -

Viss det er det kuleste – hva blir resultatet?
16:16:00 Det var deilig å se en sang som opplyste dem om livet...
16:59:00 Mange av de barna har potensiale – det er det jeg liker med biblo
18:10:00 Det kom en og spurte «Hva skjer etter du har vært i fengsel?» Jeg forklarte -
19:50:00 De må skjønne alvoret – musikk kan gjøre en forskjell
20:50:00 Rap-kurs: Musikk kan gjøre slutt på mobbing – jeg har sett det
21:54:00 Når du er ung har du ikke så stort ordforråd – mange synonymer på norsk
22:40:00 En skriver – de andre skal tolke – klarer de det ikke, skal de eldre få hjelp
23:15:00 Når de går ut henger de sammen – musikk gjør en forskjell
24:08:00 Jeg vil på skole – jeg vil bli rørlegger – men håper på å vinne UKM først
24:40:00 Jeg gikk inn i en periode – jeg var down, Jeg gikk til en som heter Harry på Kulturhuset -
26:00:00 Jeg vil ha band – og der kom jeg og det sto et band der
26:40:00 Planen med bandet – originalutgaven
27:20:00 Og så vil jeg ekspandere -
27:46:00 Målet er å få fram følelsene fra da jeg skrev med hele bandt – å lage en heftig musikkvideo
28:29:00 Jeg tar musikken ganske seriøst – det er det jeg vil
29:16:00 En hiphoprørlegger


Comments